Závorami osadí některé železniční přejezdy na jihu Moravy. Podle Drážní inspekce tak klesne riziko nehody.
Lokálka jedoucí směrem od Zaječí se srazila na železničním přejezdu u Velkých Pavlovic na Břeclavsku s nákladním autem. Při střetu před pěti lety se zranilo osm lidí. Patří k nejvážnějším nehodám, které se tam odehrály. Brzy železničáři v místě umístí závory. Více zabezpečit plánují letos i další přejezdy na jihu Moravy.
Ve Velkých Pavlovicích už začali dělníci s přípravami rekonstrukce železničního přejezdu v Hodonínské ulici. Doposud řidiče varovala před vlakem světla. Kvůli rekonstrukci bude od 27. července do 7. srpna Hodonínská ulice ve Velkých Pavlovicích neprůjezdná. „Řidiči si stěžují na problém s oslněním. Když jedou od Bořetic, míří proti západu slunce,“ řekl místostarosta Petr Hasil.
Někteří naopak větší zabezpečení nepovažují za nutné. „Přejezd bude bezpečnější. Ale vidím na pravou i na levou stranu, ať jedu od Pavlovic nebo od Bořetic,“ sdělila například řidička Karolína Bártová.
Závory naopak zatím neusnadní cestu přes nechráněný přejezd mezi Skalicí nad Svitavou a Velkými Opatovicemi na Blanensku. Jak Rovnost informovala, kolize dodávky a vlaku tam minulý týden zablokovala provoz. „Přejezd je kromě kříže zabezpečený i trojicí dopravních značek upozorňujících řidiče, že se k němu blíží. Je tam vynikající rozhled,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Připustil ale, že tam závory možná doplní v příštích letech.
Železničáři ale letos zvýší bezpečnost na dalších místech. Například u Hustopečí na Břeclavsku, kde nyní elektrifikují trať, dodnes byly jen výstražné kříže. Nově některé přejezdy opatří závorami. Dlouhodobě je prosazuje Drážní inspekce. „Závoru na rozdíl od světel u silnice řidič nepřehlédne,“ prohlásil generální inspektor Jan Kučera.
Závory budou také na přejezdech u Střelic a Troubska na Brněnsku a u brněnské ulice Podsedky. Posledně jmenovaná komunikace je od pondělí kvůli pracím zavřená. Všechny úpravy jsou součástí elektrifikace trati z Brna do Zastávky. „Na úpravy, které zvýší bezpečnost na přejezdech, už nyní počítáme pro příští rok s miliardou a půl,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Řidič Jan Šafařík více závor na přejezdech vítá. „Ale zase je člověk nemůže chtít na každém přejezdu, kde přejede vlak dvakrát týdne,“ řekl v nadsázce.
Autor: Michal Hrabal, Břeclavský deník / 22.7.2020