V poslední době se stále důrazněji požaduje promyšlenější rozvoj čtenářské gramotnosti žáků v procesu vzdělávání na našich školách. Tento požadavek vyplývá z aktuálních potřeb naší společnosti. S pojmy čtení a čtenářská gramotnost se tedy často setkáváme.
V mezinárodních výzkumech (PISA 2000, 2003, 2006) je čtenářská gramotnost charakterizována jako „schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti“ (Straková a kol. s. 10).
Čtení není chápáno jen v tradičním smyslu technické správnosti a rychlosti, ale je vyzdvihován jeho funkční charakter – čtení za účelem rychlého a pružného získávání a efektivního zpracování informací.
V naší škole proběhlo ověřování čtenářské gramotnosti ve všech ročnících 1. stupně. Každý žák obdržel text s úkoly. Čas vypracování: 60 minut. Žáci se SPU obdrželi celý text, zpracovali poloviční počet otázek. Vyhodnocení testů čtenářské gramotnosti podle tříd ke stažení ZDE
K ověření čtenářské gramotnosti jsou na webových stránkách naší školy uloženy pracovní listy pro jednotlivé ročníky s volným přístupem. Žáci si mohou ověřit porozumění textu a vyhledávání informací v něm.
PhDr. Jitka Martincová
Foto © 2014 Artchiv ZŠ Velké Pavlovice
12-05-2014 PV